Вверх ↑
Этот топик читают: Гость
Ответов: 4557
#1: 2014-11-30 19:16:42 ЛС | профиль | цитата
  Сегодня ни один проект не может обойтись без сущностей - это боты, мобы, спрайты. Возможно бывают и другие виды.
В Minecraft есть различные сущность: мобы, двери/люки/кровать/кристалл Дракона Края, частицы и т.д. Сегодня заострим внимание на мобах.

Для начала работы создадим файл EntityPig.java. Из названия уже понято, что работать будем со свиньей.

EntityPig.java


package net.minecraft.src;


public class EntityPig extends EntityAnimal
{
/** AI task for player control. */
private final EntityAIControlledByPlayer aiControlledByPlayer;

public EntityPig(World par1World)
{
super(par1World);
this.texture = "/mob/pig.png";
this.setSize(0.9F, 0.9F);
this.getNavigator().setAvoidsWater(true);
float var2 = 0.25F;
this.tasks.addTask(0, new EntityAISwimming(this));
this.tasks.addTask(1, new EntityAIPanic(this, 0.38F));
this.tasks.addTask(2, this.aiControlledByPlayer = new EntityAIControlledByPlayer(this, 0.34F));
this.tasks.addTask(3, new EntityAIMate(this, var2));
this.tasks.addTask(4, new EntityAITempt(this, 0.3F, Item.carrotOnAStick.itemID, false));
this.tasks.addTask(4, new EntityAITempt(this, 0.3F, Item.carrot.itemID, false));
this.tasks.addTask(5, new EntityAIFollowParent(this, 0.28F));
this.tasks.addTask(6, new EntityAIWander(this, var2));
this.tasks.addTask(7, new EntityAIWatchClosest(this, EntityPlayer.class, 6.0F));
this.tasks.addTask(8, new EntityAILookIdle(this));
}

/**
* Returns true if the newer Entity AI code should be run
*/
public boolean isAIEnabled()
{
return true;
}

public int getMaxHealth()
{
return 10;
}

protected void updateAITasks()
{
super.updateAITasks();
}

/**
* returns true if all the conditions for steering the entity are met. For pigs, this is true if it is being ridden
* by a player and the player is holding a carrot-on-a-stick
*/
public boolean canBeSteered()
{
ItemStack var1 = ((EntityPlayer)this.riddenByEntity).getHeldItem();
return var1 != null && var1.itemID == Item.carrotOnAStick.itemID;
}

protected void entityInit()
{
super.entityInit();
this.dataWatcher.addObject(16, Byte.valueOf((byte)0));
}

/**
* (abstract) Protected helper method to write subclass entity data to NBT.
*/
public void writeEntityToNBT(NBTTagCompound par1NBTTagCompound)
{
super.writeEntityToNBT(par1NBTTagCompound);
par1NBTTagCompound.setBoolean("Saddle", this.getSaddled());
}

/**
* (abstract) Protected helper method to read subclass entity data from NBT.
*/
public void readEntityFromNBT(NBTTagCompound par1NBTTagCompound)
{
super.readEntityFromNBT(par1NBTTagCompound);
this.setSaddled(par1NBTTagCompound.getBoolean("Saddle"));
}

/**
* Returns the sound this mob makes while it's alive.
*/
protected String getLivingSound()
{
return "mob.pig.say";
}

/**
* Returns the sound this mob makes when it is hurt.
*/
protected String getHurtSound()
{
return "mob.pig.say";
}

/**
* Returns the sound this mob makes on death.
*/
protected String getDeathSound()
{
return "mob.pig.death";
}

/**
* Plays step sound at given x, y, z for the entity
*/
protected void playStepSound(int par1, int par2, int par3, int par4)
{
this.playSound("mob.pig.step", 0.15F, 1.0F);
}

/**
* Called when a player interacts with a mob. e.g. gets milk from a cow, gets into the saddle on a pig.
*/
public boolean interact(EntityPlayer par1EntityPlayer)
{
if (super.interact(par1EntityPlayer))
{
return true;
}
else if (this.getSaddled() && !this.worldObj.isRemote && (this.riddenByEntity == null || this.riddenByEntity == par1EntityPlayer))
{
par1EntityPlayer.mountEntity(this);
return true;
}
else
{
return false;
}
}

/**
* Returns the item ID for the item the mob drops on death.
*/
protected int getDropItemId()
{
return this.isBurning() ? Item.porkCooked.itemID : Item.porkRaw.itemID;
}

/**
* Drop 0-2 items of this living's type. @param par1 - Whether this entity has recently been hit by a player. @param
* par2 - Level of Looting used to kill this mob.
*/
protected void dropFewItems(boolean par1, int par2)
{
int var3 = this.rand.nextInt(3) + 1 + this.rand.nextInt(1 + par2);

for (int var4 = 0; var4 ‹ var3; ++var4)
{
if (this.isBurning())
{
this.dropItem(Item.porkCooked.itemID, 1);
}
else
{
this.dropItem(Item.porkRaw.itemID, 1);
}
}

if (this.getSaddled())
{
this.dropItem(Item.saddle.itemID, 1);
}
}

/**
* Returns true if the pig is saddled.
*/
public boolean getSaddled()
{
return (this.dataWatcher.getWatchableObjectByte(16) & 1) != 0;
}

/**
* Set or remove the saddle of the pig.
*/
public void setSaddled(boolean par1)
{
if (par1)
{
this.dataWatcher.updateObject(16, Byte.valueOf((byte)1));
}
else
{
this.dataWatcher.updateObject(16, Byte.valueOf((byte)0));
}
}

/**
* Called when a lightning bolt hits the entity.
*/
public void onStruckByLightning(EntityLightningBolt par1EntityLightningBolt)
{
if (!this.worldObj.isRemote)
{
EntityPigZombie var2 = new EntityPigZombie(this.worldObj);
var2.setLocationAndAngles(this.posX, this.posY, this.posZ, this.rotationYaw, this.rotationPitch);
this.worldObj.spawnEntityInWorld(var2);
this.setDead();
}
}

/**
* Called when the mob is falling. Calculates and applies fall damage.
*/
protected void fall(float par1)
{
super.fall(par1);

if (par1 › 5.0F && this.riddenByEntity instanceof EntityPlayer)
{
((EntityPlayer)this.riddenByEntity).triggerAchievement(AchievementList.flyPig);
}
}

/**
* This function is used when two same-species animals in 'love mode' breed to generate the new baby animal.
*/
public EntityPig spawnBabyAnimal(EntityAgeable par1EntityAgeable)
{
return new EntityPig(this.worldObj);
}

/**
* Checks if the parameter is an item which this animal can be fed to breed it (wheat, carrots or seeds depending on
* the animal type)
*/
public boolean isBreedingItem(ItemStack par1ItemStack)
{
return par1ItemStack != null && par1ItemStack.itemID == Item.carrot.itemID;
}

/**
* Return the AI task for player control.
*/
public EntityAIControlledByPlayer getAIControlledByPlayer()
{
return this.aiControlledByPlayer;
}

public EntityAgeable createChild(EntityAgeable par1EntityAgeable)
{
return this.spawnBabyAnimal(par1EntityAgeable);
}
}


Разбираем:



public class EntityPig extends EntityAnimal


Наша свинья будет домашним животным (скотом).


 public EntityPig(World par1World)

{
super(par1World);
this.texture = "/mob/pig.png";
this.setSize(0.9F, 0.9F);
this.getNavigator().setAvoidsWater(true);
float var2 = 0.25F;
this.tasks.addTask(0, new EntityAISwimming(this));
this.tasks.addTask(1, new EntityAIPanic(this, 0.38F));
this.tasks.addTask(2, this.aiControlledByPlayer = new EntityAIControlledByPlayer(this, 0.34F));
this.tasks.addTask(3, new EntityAIMate(this, var2));
this.tasks.addTask(4, new EntityAITempt(this, 0.3F, Item.carrotOnAStick.itemID, false));
this.tasks.addTask(4, new EntityAITempt(this, 0.3F, Item.carrot.itemID, false));
this.tasks.addTask(5, new EntityAIFollowParent(this, 0.28F));
this.tasks.addTask(6, new EntityAIWander(this, var2));
this.tasks.addTask(7, new EntityAIWatchClosest(this, EntityPlayer.class, 6.0F));
this.tasks.addTask(8, new EntityAILookIdle(this));
}

Текстура, размеры, интелект.


 public boolean isAIEnabled()

{
return true;
}

public int getMaxHealth()
{
return 10;
}

protected void updateAITasks()
{
super.updateAITasks();
}


Интелект и здоровье.


     {

ItemStack var1 = ((EntityPlayer)this.riddenByEntity).getHeldItem();
return var1 != null && var1.itemID == Item.carrotOnAStick.itemID;
}



пытается достать морковку на удочке (начинает ходить за ней)


    public void writeEntityToNBT(NBTTagCompound par1NBTTagCompound)

{
super.writeEntityToNBT(par1NBTTagCompound);
par1NBTTagCompound.setBoolean("Saddle", this.getSaddled());
}

/**
* (abstract) Protected helper method to read subclass entity data from NBT.
*/
public void readEntityFromNBT(NBTTagCompound par1NBTTagCompound)
{
super.readEntityFromNBT(par1NBTTagCompound);
this.setSaddled(par1NBTTagCompound.getBoolean("Saddle"));
}

Возможность носить на себе седло


    protected String getLivingSound()

{
return "mob.pig.say";
}

/**
* Returns the sound this mob makes when it is hurt.
*/
protected String getHurtSound()
{
return "mob.pig.say";
}

/**
* Returns the sound this mob makes on death.
*/
protected String getDeathSound()
{
return "mob.pig.death";
}

/**
* Plays step sound at given x, y, z for the entity
*/
protected void playStepSound(int par1, int par2, int par3, int par4)
{
this.playSound("mob.pig.step", 0.15F, 1.0F);
}

Звуки моба.


  protected int getDropItemId()

{
return this.isBurning() ? Item.porkCooked.itemID : Item.porkRaw.itemID;
}
Дроп: свинина и жаренная свинина.


  protected void dropFewItems(boolean par1, int par2)

{
int var3 = this.rand.nextInt(3) + 1 + this.rand.nextInt(1 + par2);

for (int var4 = 0; var4 ‹ var3; ++var4)
{
if (this.isBurning())
{
this.dropItem(Item.porkCooked.itemID, 1);
}
else
{
this.dropItem(Item.porkRaw.itemID, 1);
}
}

if (this.getSaddled())
{
this.dropItem(Item.saddle.itemID, 1);
}
}
Условие получение дропа.

дальше идет работа с мобов (Превращение в ЗомбиСвинью и хождение за морковй)



public EntityAgeable createChild(EntityAgeable par1EntityAgeable)
{
return this.spawnBabyAnimal(par1EntityAgeable);
}

При размножении появляется детеныш


Готово. Теперь в EntityList.java прописываем моба и создаем яйцо призыва


addMapping(EntityPig.class, "Pig", 90, 15771042, 14377823);

Разбираем:
EntityPig.class - наш файл со свиньей
"Pig" - Локализическое имя моба
90 - ID моба
15771042, 14377823 - цвет яйца призыва.

Готово! Теперь наш моб может жить, размножаться и следить за игроком.
карма: 6
2
Голосовали:OTBETCTBEHHblN, SuperSs
Ответов: 815
NeverClan
Assistants
#2: 2014-11-30 23:32:13 ЛС | профиль | цитата

public void writeEntityToNBT(NBTTagCompound par1NBTTagCompound)

public void readEntityFromNBT(NBTTagCompound par1NBTTagCompound)

Кусок кода отвечающий за загрузку и сохранение моба.
Где Saddle переменная, отвечающая за то, имеется седло на данный момент или нет.
карма: 44
Строил спауны еще до того как открыли Guest
1
Голосовали:Flanagun
2
Сообщение
...